Cabal Ostium

Cabal Ostium

perjantai 9. tammikuuta 2015

Von Hammerwurst Goes Nagash Goes Swedland, osa V

EPÄKUOLLUT VON HAMMERWURST VS. SUURMESTARI SIGFRIED
Nagash Goes Swedland / 5. Kierros

NURKASSA HÄPEÄMÄSSÄ

Von Hammerwurst katseli talon ikkunasta kuinka hänen epäkuolleet luurankosoturinsa järjestäytyivät tulevaa taistelua varten. Oli häpeällistä joutua jäämään sivuun taistelusta, jopa von Hammerwurst ymmärsi tämän. Vielä kiusallisempaa kaikesta teki se, että hänen mestarinsa oli määrännyt hänet nurkkaan häpeämään taistelun ajaksi ja valvoi henkilökohtaisesti hänen rangaistustaan. Taistelusta tulisi todennäköisesti fiasko ilman mestarin mielen täyttä läsnäoloa, mutta minkäs teet, kun on tuollaisia von Hammerwursteja riesana. Onneksi nurkasta näki viereisen ikkunan läpi talon pihalle. Pihan yli von Hammerwurst pystyisi edes jollakin tavalla seuraamaan taistelutapahtumia. Hän kuuli kuinka raskaan ratsuväen kaviot takoivat maata jossakin kauempana ja oli yhtäkkiä hyvin kiitollinen rangaistuksestaan. Hän ei ehkä enää olisikaan kestänyt yhtään uutta nöyryytystä. Nyt hänellä sentään oli jälleen pää ja aivot joilla ajatella, korvat joilla kuulla, silmät joilla nähdä ja vatsa jota yksikään inhottava demoni ei ollut miekallaan puhkaissut. Mestari oli käyttänyt päiväkausia palauttaakseen hänet fyysiseen muotoon tuon epäonnisen kaksintaistelun jälkeen. Nyt oli toivottava, että talo ja sen yläkerran nurkassa kyyhöttävä von Hammerwurst säilyisivät ehjinä taistelun loppuun saakka. Jos edes tämän kerran von Hammerwurstia ei nöyryytettäisi? Voisiko sellainen olla mahdollista?



LÄHTÖKOHDAT
 


Laitetaan samaan syssyyn raportti paikallisliigan viimeiseltä kierrokselta. Myöhässä ollaan vähän juu, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Vuosi on vaihtunut ja uusi liiga odottaa jo nurkan takana, mutta silti, tai ehkä juuri siksi edellinen on saatettava kunnialla loppuun. Kevään paikallisliigasta varmasti joku meistä kirjoittelee tänne blogiin aivan tuota pikaa, mutta nyt käydään kiinni viimeiseen liigapeliini syksyn puolella.

Olen siis monien sattumusten kautta päätynyt pelaamaan liigan voitosta nyt viimeisellä kierroksella. Vastaan asettuu Keisarikunnan ylpeys, suurmestari Sigfired ritareineen ja panssarivaunuineen. Tilannetta mutkistaa yhä entisestään se, että tämä peli pelataan vaivaisilla kahden tunnin yöunilla. Tästä saan syyttää vain itseäni, sillä ei kukaan käskenyt pelaamaan koko yötä Triumph & Treachery -moninpeliä. Cabal Ostiumin itsenäisyyspäivän vastaanotto on kuitenkin vain kerran vuodessa (tästä jo viime raportissani mainitsinkin), joten ajattelin että menköön nyt sitten. Kuosi on kuitenkin sen mukainen, ja luulen että pataan tulee niin että von Hammerwurst ei siitä ikinä toivu.

Onnekseni myös vastustajani on valvonut, joskin aivan muista syistä ja tuskin aivan yhtä pitkään kuin minä, mutta kaikki tasoittavat tekijät lasketaan! Toivoa siis on! Ainakin se on varmaa, että tulee olemaan todellista vääntöä tämä viimeinen liigapeli, kun taistelemme myös pysyäksemme hereillä pelin loppuun saakka. Toivoa saattaa vain, että olen näiden liigapelien aikana saanut rakennettua edes jonkinlaisen rutiinin epäkuolleiden pelaamiseen, se kantakoon minua nyt!

Skenaariona pelataan aivan tavallinen Battleline, joten sen suhteen edes ollaan selvillä vesillä, ja ehkä todellakin parempi niin!

Seuraavaksi katsaus suurmestari Sigfriedin armeijaan:

Gilaelin

THE SPEARS OF WALDBERG / EMPIRE (2400 pts):

LORDS (495 pts):

Grandmaster Sigfried von Hibelmeier, White Knight of the North @ 250 pts
General; Full plate armour; Barded warhorse
Charmed Shield; Ogre Blade; White Cloak

Battle Wizard Lord Rufus Gärtner @ 245 pts
Level 4, Lore of Life
Talisman of Preservation; Dickstone

HEROES (263 pts):

Captain Wilhelm von Swarchzwald @ 143 pts
Battle Standard Bearer; Full plate armour; Shield
Sword of Might; Talisman of Endurance

Warrior Priest Hans Grau @ 120 pts
Great Weapon
Armour of Meteoric Iron; The Death Plougher

CORE UNITS (790 pts):

40 Spearmen @ 310 pts
Full Command Group; Heavy Armours; Shields
Detachments:
10 Archers @ 70 pts
10 Archers @ 70 pts

10 Crossbowmen @ 120 pts
Full Command Group

10 Handgunners @ 100 pts
Musician

5 Knights @ 120 pts
Musician

SPECIAL UNITS (482 pts):

11 Knights of the Reiksguard @ 362 pts
Full Command Group
Steel Standard

1 Great Cannon @ 120 pts

RARE UNITS (370 pts):

1 Steam Tank @ 250 pts

1 Hellblaster Volley Gun @ 120 pts

Vastassani on siis kompakti lista joka pärjää pelin kaikilla osa-alueilla ja pysyy hyvin kasassa vaikka kenraalia vähän väsyttäisikin. Omasta sillisalaatistani en olisi niin varma. Huolta minulle aiheuttavat varmasti niin ritarit, kuin tuhovoimainen ampumisvaihekin. Steam Tank ei tottele mitään muuta, kuin huutoja, samoin ritarit kaatuvat varmaankin vain huutamalla. Ongelmaksi muodostuu siis Terrorgheistin pitäminen hengissä, jos sillä aikoo huutaa useammallakin vuorolla. Luulen, että sotakoneisiin on vaikea päästä käsiksi, mutta pakko on jotakin yrittää, ei tässä voivottelu auta. Pelkään myös magiavaihetta, koska pahimmillaan siellä voi tapahtua todella pahoja asioita isoille yksiköilleni.

Suunnitelmani on vyöryttää sotakoneet mahdollisimman pian, jotta pääsen huutamaan tankkia ja ritareita pois kentältä. Ritareita on hidastettava luultavasti melkein koko pelin ajan, joten suurin osa magiavaiheistani ja pienemmistä yksiköistäni tulee kulumaan siihen. Jos saan mahdollisuuden tappaa vastustajani riveissä loitsivan velhon, niin uhraan mieluusti vaikka kokonaisen yksikönkin sille alttarille päästäkseni niskan päälle magiavaiheilla. Jos pystyn pitämään ritarit poissa linjastani tarpeeksi pitkään ja suojelemaan Terrorgheistia kunnes sotakoneet ovat ampumiskyvyttömiä, niin minulla on mahdollisuus hyvään tulokseen tästä pelistä.

Selvennyksen vuoksi vielä nuo taikaesineet, jotka suurmestari on jo ehtinyt haalia avustajilleen tämän liigan aikana:

Dickstone
Enchanted Item. One use only. Immediately re-roll a dice. Remember that no single dice may be re-rolled more than once.

The Death Plougher
Magic Weapon. Requires two hands. The bearer has +4 Strength in the first round of combat.

Käyttökelpoista kamaa! Ainakaan tuota soturipappia en haluaisi kohdata minkään taistelun ensimmäisellä kierroksella! Sigmar siunaa!


Lista jolla itse pelaan löytyy ensimmäisestä liigaraportistani (Von Hammerwurst Goes Nagash Goes Swedland, osa I).
 
Sitten viimeisen liigapelin tapahtumiin! Go von Hammerwurst!

ASETTELU

Maatona kentällä on minusta katsottuna oikealla puolella metsää ja keskellä asettelualuettani talo. Sigfriedin kentänpuoliskolla on kukkula keskellä asettelualuetta ja kummallakin kentänlaidalla pieni pyhättö.

Loitsuiksi valikoituvat Vrykolakakselle Invocation of Nehek, Vanhel’s Danse Macabre, Raise Dead ja Curse of Years. Von Hammerwurst valitsee myös Invocation of Nehekin ja uudella taikaesineellään saa kuolonmagian listalta kaksi lisäloitsua, jotka ovat The Caress of Laniph ja Doom and Darkness. Rufus vastapuolella lähtee peliin seuraavilla loitsuilla: Earth Blood, Flesh to Stone, Regrowth ja The Dwellers Below. Huhuh!

Aloitan depon ja rakennan keskelle pöydänlaitaani tutun linjan seuraavasti, lukien minusta katsottuna vasemmalta: Vargheistit, ritarit, lepakot, Mortis Engine, luurangot ja sankarit, Terrorgheist talon taakse piiloon, zombit, Hexat, sudet, toiset luurangot ja toiset Vargheistit.

Sigfried rakentaa linjansa seuraavalla tavalla, minusta katsottuna vasemmalta lukien: Handgunnerit, keihäät joissa maagi ja soturipappi, jouset, kukkulalla tykki ja sen edessä toiset jouset, tankki, Hellbalster, varsijouset, iso ritariyksikkö ja aivan kentän oikealla laidalla pieni ritariyksikkö.

Vanguardissa etenen susilla ja Hexoilla kohti Sigfriedin linjaa toiveissani päästä helposti ja nopeasti kiinni sotakoneisiin.

Aloitus menee eläville. Sitten mennään, viimeistä kertaa!

ENSIMMÄINEN VUOROPARI

 

Keisarikunta aloittaa vahvasti. Liikevuorolla vain jouset korjaavat asemiaan ja siirtyvät suojaamaan kukkulaa ja tykkiä. Muuten linja pysyy hyvin kasassa, ritarit nelistävät oikealla laidalla kohti linjaani. Magiassa Dwelleri vie 16 luurankoa sankareideni ympäriltä, mutta onneksi kummatkin vampyyreistäni selviävät (siis myös von Hammerwurst, against the odds)! Kukkulaa suojaavat jouset saavat +2 Toughnessia ja homma menee Hexoille heti todella vaikeaksi. Olin ajatellut hujauttaa jousista läpi tykkikukkulalle. Ampumisessa Hellblaster kämmää, eikä ammu seuraavallakaan vuorolla. Tämä on todella hyvä uutinen minulle. Pääsen vyöryttämään oikeaa laitaa. Varsijouset kaatavat kolme susistani ja tykki koittaa tuhota Mortis Enginen, mutta Regeneration pelastaa. Kun vielä tähän päälle tankki kämmää ja ottaa kaksi haavaa itseensä, niin ampumisvuoroon ei voi olla kuin tyytyväinen!

Omalla ensimmäiselläni Hexat rynnäköivät buffatut jouset, ei tänne olla tultu pelkäämään! Sudet syösyvät apuun. Sitten vien ruhjotun luurankoyksikön ja sankarini suojaan kentän keskellä olevaan taloon. Jalkaväki rakentaa hidastetta ratsuväelle oikealla laidallani ja Vargheistit hakevat asemia seuraavan vuoron rynnäkköjä varten. Ratsuväkeni etenee nopeasti vasemmalla laidalla. Terrorgheist saa Mortis Enginen seurakseen talon taakse, kummatkin piiloutuvat tykkitulelta. Magiassa nostan zombeja hidastamaan Sigfriediä ja kumppaneja, muut loitsut pysäytetään. Taisteluvuorolla menetän yhden suden ja saan yhden jousimiehen kaadettua, mutta en saa yksikköä pakenemaan.

 

TOINEN VUOROPARI

 

Keisarikunta iskee takaisin. Pappi syöksyy ulos yksiköstään auttamaan jousimiehiä. Pienemmät ritarit rynnäköivät nostamani zombit. Isompi ritariyksikkö hakee parempaa asemaa seuraavalle vuorolle ja muu linja reagoi etenemiseeni. Tankki hakee ampumalinjaa Vargheisteihini oikealla. Magiassa jousimiehet saavat jälleen lisää Toughnessia, tällä kertaa Irresistible Forcella. Sen sijaan Dwelleri ei irtoa, saan varastoitua nopat Periaptiin! Tykit ampuvat Vargheistejani oikealla, mutta ampuvat yli. Varsijouset tekevät näihin sentään yhden haavan. Vasemmalla Handgunnerit ampuvat murhaavasti kaksi Vargheistia pois. Taisteluvuorolla pappi tappaa suden ja Hexat yllättäen kolme jousimiestä, päädymme tasapeliin. Ritarit tappavat kymmenen zombia, mutta jäävät silti jumiin.

Tasoittavallani rynnäköin vasemmalla puolella pöytää yksinäisellä Vargheistillani Handgunnerit. Ritarit nelistävät maagin ja keihäiden kimppuun toiveenaan teilata maagi. Luurangot oikealla syöksyvät zombeihin juuttuneiden ritarien kimppuun. Vargheistit oikealla rynnäköivät varsijouset. Muut yksikköni keskittyvät ison ritariyksikön hidastamiseen. Lepakot lentävät ohjaamaan ritareita väärään suuntaan. Terrorgheist ja Mortis Engine piilottelevat yhä. Magiassa saan Cursen keihäisiin ja kaadan yhden rivin harmaina maahan. Raise nostaa zombeja keskelle Sigfriedin linjaa hidastustehtäviin. Von Hammerwurst onnistuu Doom and Darknessilla tiputtamaan Sigfriedin Leadershipin kriittisen matalalle. Toivon paljon Break- ja Panic-testejä taistelukierroksella. Ja niitähän tulee. Luurangot oikealla ajavat yli pienemmästä ritariyksiköstä. Vargheistit tappavat viisi varsijousista, mutta nämä eivät pakene. Dääm! Sen sijaan keihäitä vastaan menetän yhden ritarin ja onnistun surmaamaan kolme keihäsmiestä ja armeijan lipunkantajan (Killing Blow), maagia en saa hengiltä, mutta onnekseni keihäät murtuvat ja juoksen ne ritareilla kiinni. Linja aukeaa ja homma alkaa näyttää pahalta Keisarikunnan miehille. Ritarit rullaavat kiinni tykkiin. Hexat murtavat jousimiehet vihdoin ja kääntyvät kohti yksinäistä sudentappajapappia. Vasemmalla yksinäinen Vargheist ei onnistu oikein missään ja ottaa kaksi haavaa taistelussa Handgunnereita vastaan. Hirmuista taistelua siis joka puolella kenttää!

 

KOLMAS VUOROPARI

 

Tankki aloittaa kolmosen rynnäköimällä ritarini jotka ahdistavat tykkiä. Sigfried miehineen rynnäköi lepakot edestään. Pappi haastaa Hexat. Magiassa papin rukous polttaa kaksi Hexaa. Hellblaster unohtaa ampua. Taisteluvuorolla kaksi Hexaa lisää kaatuu. Vargheist vasemmalla kuolee ja Handgunnerit kääntyvät kohti tykkikukkulaa. Oikealla varsijouset kuolevat, Vargheistit kääntyvät kohti Hellblasteria. Tankki tappaa kaksi ritaria ja ottaa yhden haavan, tykki tuhoutuu. Sigfried tuhoaa lepakot ja kääntyy kohti parempia kohteita.

Tasoittavalla Vargheistit rynnäköivät Hellblasterin. Yritän yhdeksän tuuman rynnäkköä Sigfriedin yksikköön isolla zombilautallani, mutta zombit eivät jaksa. Huutajat tulevat esille talon takaa ja hakevat kantamaa Sigfriedin yksikköön. Muut vapaat yksiköt hakevat parempia asemia. Sankarit pysyttelevät luurankoineen talon suojissa. Magiassa nostan taas hidasteen Sigfriedin eteen, muut loitsut pysäytetään. Ampumisvaiheella huudot vievät kahdeksan ritaria Sigfriedin ympäriltä. Taistelukierroksella pappi tuhoaa viimeisen Hexan, Vargheistit Hellblasterin, tankin ja ritarien vääntö jatkuu selvittämättömänä.

 

NELJÄS VUOROPARI

 

Neljäs vuoropari alkaa täysin käsittämättömällä julistuksella, kun suurmestari Sigfried julistaa luovuttavansa pelin ja antavansa epäkuolleille luovutusvoiton!

 

LOPPUTULOS

 

Pisteitä ei lasketa, koska kyseessä on luovutusvoitto, mutta arvata saattaa, että rumaksi olisi mennyt. Tuloksena siis luovutusvoitto ja turnauspisteet minulle 20 - 0. Samalla napsahtaa epäkuolleille koko liigan voitto. Mitä täällä tapahtuu?
 


JÄLKIPELIT

Olipa nopea ja kiihkeä peli. Uskaliaat rynnäkköni toivat toivottua tulosta, samoin onnistuin hidastamaan Sigfriediä ja hänen ritarijyräänsä tarpeeksi. Ensimmäisellä magia- ja ampumisvuorolla olisi voinut käydä paljon pahemminkin minun kannaltani, mutta onneksi oli tuuria matkassa. Väsymystä vastaan taistelimme kummatkin, ja lopulta Sigfriedin kasetti ei kestänyt kaikkialta päälle vyöryviä epäkuolleita, mikä on aivan ymmärrettävää.

Jälleen onnistuin saamaan yliotteen magiavuoroille heti alkupelistä. Tai mitään onnistunut, noppahan sen on aina minulle antanut. Nyt tosin pääsin kokeilemaan onneani ihan rehellisen rynnäkön kautta, kun taas Jorma esimerkiksi lähti vain suoraan warppiin ilman että minulla oli asian kanssa mitään tekemistä. Magia mahdollisti minulle vastustajan ritareiden hidastamisen ja oman linjani järjestämisen etenkin oikealla otollisiin asemiin. Vasemmalla keihäiden murtaminen perustui kyllä jälleen kerraan silkkaan tuuriin, kun sain armeijan lipunkantajan kaadettua ritareillani.


Väsymys näkyi pelissä kummankin tekeminä nopeina päätöksinä, ja esimerkiksi Hellblasterin unohtumisena. Samoin iso merkitys oli esimerkiksi sillä, että Sigfried ei missään vaiheessa hyödyntänyt kullanarvoista Dickstone -taikaesinettään, jolla olisi voinut kääntää esimerkiksi ratkaisevan keihäsyksikön murtumisen päättäväiseksi aseman pitämiseksi. Väsymys on suuri voima, kun näitä pelejä pelataan. Niin myös turnauksissa, joissa kestävyyttä mitataan, kun pelataan monta peliä muutamaan päivään ja istutaan kapakassa yöt!

Analysoin listaa ja liigaa vielä yhdessä blogiviestissä noin ylipäätään, joten en mene sen kummempiin yksityiskohtiin nyt tässä. Tämä peli oli nopea ja verinen, sen takia taktinen analyysi jää vähän torsoksi, mutta ehkä se on juuri hyvä näin viimeisessä liigapelissä! Tähän päättyvät von Hammerwurstin seikkailut tältä erää! Sigmar siunaa ja varjele jos hän vielä joskus Swedlandin soille eksyy häpäistäväksi! Kyllä tätä nyt jo yhdeksi epäkuolleeksi elämäksi piisaa!

Kiitos sinulle joka olet jaksanut kahlata läpi kaikki nämä raportit, tai vaikka vain tämän viimeisen! Tervetuloa paikallisliigaan pelaamaan tulevana keväänä, tai sitten Ostiumin seuraavaan viikonlopputurnauskeen loppuvuodesta! Näistä lisää sitten tuonnempana! Seuratkaa blogia ja ilmoittelua foorumeilla (www.sotavasara.net)! Nyt von Hammerwurst luurankosotureineen kiittää ja kumartaa! Tavataan taas!

VIIMEINEN TEHTÄVÄ

Von Hammerwurst katseli epäuskoisena ikkunan läpi, kun Keisarikunnan joukot vetäytyivät epäjärjestyksessä kohti metsän reunaa. Luurankosoturien rivistöt pysähtyivät katsomaan, kun puuraja nieli haavoittuneet ja kauhistuneet, pakenevat elävät. Tuli aivan hiljaista. Talon edustalla makasi kuolleita, kauempana, pienen harjanteen päällä savusi hylätyn tykin piippu. Ilta kääntyi yöhön. Von Hammerwurst tiesi, että tämä ei päättyisi vielä tähän. Hän tiesi, että mestari halusi hänen johtavan takaa-ajoa. Hän tiesi, että mestari ei pitänyt eloonjääneistä, ei vahvistuksista, eikä uusista taisteluista näitä vastaan, varsinkaan hän ei pitänyt peräänsä lähetetyistä noidanmetsästäjistä. Oli siis ehdottoman tärkeää, että kaikki tuon nyt epäjärjestyksessä vätäytyvän armeijakunnan vielä elävät jäsenet saisivat tulevan yön aikana surmansa. Von Hammerwurst huomasi epävarmuuden hiipivän mieleensä. Ei kai häntä taas nöyryytettäisi? Toisaalta, nyt hänellä oli mahdollisuus voittaa jälleen mestarinsa luottamus. Vetäytyvän, jo voitetun armeijan rippeet, paljon haavoittuneita, kauhusta sekaisin olevia ihmisiä, tämän ei pitäisi olla mikään ongelma. Näin ajatellen von Hammerwurst kampesi itsensä ylös nurkasta, jossa oli kyyhöttänyt viimeisten tuntien ajan. Oli aika metsästää ihmisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti