Cabal Ostium

Cabal Ostium

perjantai 31. lokakuuta 2014

Cristopherien Nousu - Osa IIIa - Nipponlaisten armeijalista

"Anna sen olla, Lily. Anna jo olla. Haavoja saa paikkailla ties miten pitkään. Eikä kukaan jaksa tuota huutoa ja korinaa. Tutkimustyötä, kyllä, toki -- hei, et ole ainut joka ottaa sen taistelun raskaasti! Se OLI täysi fiasko! Ei sitä kukaan kiellä. Typerä luuska, pistä ne pihdit pois ja anna pojan olla. Oli naurettavaa meiltä kaikilta kuvitella että sitä kenttää ei oltaisi vartioitu. Niin, eikä sitä että sillä pahaisella vampyyrillä, Vrykolaksella, olisi ollut kokonainen armeija hallussaan! Jostain se oli sen idean saanut, ei niillä verenimijöillä tavallisesti ole ambitioita tuollaisiin sotatoimiin.

Mutta olemme elossa, vaikkakaan emme ehkä viisaampia uuden taitomme saloissa. Uusi tutkimus on kuitenkin edessämme. Valtava energian keskus kajastaa -- niin, eteläisestä laaksosta, Rosette? Juurikin. Siellä tapahtuu jotain. Jotain valtavaa, jotain voimakasta. Mutta samaan suuntaan on matkaamassa toinenkin joukko. Ihmisiä, kuulemma, mutta outoja, etäisiä... eivät tästä maasta ensinkään. Mutta heillä on aivan sama suunta kuin meillä."

Ah ja voi, kurjuus ja kuolema! Mikä massiivinen fiasko olikaan Vrykolaksen kohtaaminen Grandbeloksen armeijalle! Ainut lohtu mitä tästä voi keksiä on se että osa sotilaista pääsi karkuun feraalien vampyyrihirviöiden ateriaksi jäämisen sijasta. Tämä ei tietysti auttanut taistelun voittamisen asiaa millään tavalla! Ja on varma että ainakin osasta karkureista tehdään varoittavia esimerkkejä muulle armeijalle.  Nuoriherra Rosenton on valveutunut ryhmäkurin ylläpitämisen jalossa taidossa.

Mutta eteenpäin on puskettava, vaikka helpolta ei tie näytä.

Tosiaan, maagista valoa kajastaa metsäisen laakson pohjalta, ja hulluuttaan käyvät Cristopherin sisarukset tutkimaan tuota epäkuolleen miasman sykkivää sydäntä, sillä siellä ei odota mikään muu kuin viimeaikaisten kuolon magian virtojen viriloima, Swedlandin entisen ruhtinaan, Pär Olof von Frukkostin henki! Ja jos kukaan tietäisi tuon ihmishirviön elämästä mitään, se olisi Hans-Adolf Himmel tai rouva Kraus, mutta molemmat ovat etelässä sotaretkellä epäkuolleiden infestaatiota vastaan. Molemmat kertoisivat että tuota paikkaa tulisi karttaa kaikin keinoin. Vähänpä tietävät Grandbeloksen renegaadit tästä.

Paikalle pyrkivät myös kaukaisten maiden, Nipponin, sotajoukot mystisine taikanuolineen ja yli-inhimillisine taistelutaitoineen. Myös metsää tuntuu kasvavan heidän jalanjäljissään maagillisin keinoin. Kuka tietää mitä he kaipaavat -- kun ei neuvotteluistakaan tahdo tulla mitään kun eivät puhu sivistyneitä kieliä!

Vilkuillaan tuttuun tapaan ensin vastustajan armeijalistaa.


NIPPON EXILES / WOOD ELVES (2394 pts):

LORDS (340 pts):

Spellweaver, High Shugenja @ 340 pts
General; Level 4; Lore of Death; Elven Steed
Acorns of the Ages

HEROES (308 pts):

Glade Captain, Hatamoto @ 168 pts
Battle Standard Bearer; Asrai Longbow; Asrai Spear Light Armour; Shield; Starfire Shafts; Elven Steed
Armour of Destiny

Spellsinger, Shugenja @ 140 pts
Level 2; Lore of Life
Dispel Scroll

CORE UNITS (1004 pts):

25 Eternal Guard, Yari Samurai @ 320 pts
Full Command Group
Lichebone Pennant

16 Glade Guard, Yumi Ashigaru @ 240 pts
Hagbane Tips

10 Glade Guard, Yumi Ashigaru @ 170 pts
Arcane Bodkins

10 Glade Guard, Yumi Ashigaru @ 160 pts
Starfire Shafts

6 Glade Riders, Samurai Cavalry @ 114 pts

SPECIAL UNITS (402 pts):

7 Wild Riders, the Red Devils @ 236 pts
Full Command Group; Shields
Banner of Eternal Flame

6 Sisters of the Thorn, Mounted Shohei @ 166 pts
Musician

RARE UNITS (340 pts):

12 Waywatchers, Yabusame @ 240 pts

1 Great Eagle, Suzaku @ 50 pts

1 Great Eagle, Suzaku @ 50 pts

Muistutettakoon tässä vaiheessa että armeijani yksi suurimpia jippoja on se, että sieltä löytyy useampiakin Etherealeja yksiköitä, jotka nauravat kaikelle ei-maagiselle. Ja koko turnauksen kaikista armeijoista kaiken kokemani nöyryytyksen jälkeen tielleni osuvat tietysti turnauksen ainoat metsähaltiastuntit, joiden melkein jokaisella yksiköllä löytyy taika-ampumista tai -iskuja.

Tämän kamalampia match upeja ei koko liigasta taida paperitasolla enää löytyäkään, joten jotain on edes saavutettu. Tästä raskaammaksi tämä ei enää käy!

Kolmet taikanuolia tuikkivat ampujat, sekä iso ja kallis Waywatcher -yksikkö muodostavat pelottavan ampuvan uhan. Hidasteina toimivat tehokkaasti kaksi pakollista kotkaa, ja linjoissa jyrnivät Wild Riderit, Sisterit ja Glade Riderit. Keskikentän härski poisonin täyteinen boksi, Eternal Guard, on ehkä armeijan kevyin elementti, mutta nimenomaan keisarikunnan suhteellisen heiveröisiä sotilaita vastaan silti kova pala purtavaksi jos eksyn sen lähelle väärissä merkeissä.

Elementtejä armeijassa on vähemmän kuin omassani, mutta ampuminen ja liike ovat suhteessa voimakkaammat ja monipuolisemmat.

SKENAARIO

Tässä vaiheessa maininta skenaariosta. Skenaariona pelataan sääntökirjan Meeting Engagement sellaisenaan. Tämän lisäksi keskellä kenttää möllöttää Pär Olof von Frukkostin aave. Kyseessä on lähintä yksikköä kohti kirmaava, edesmenneen sodomiitin aave, jonka henki on noussut riivaamaan Swedlandin armeijoita. Aave on Ethereal, ei sula taistelussa, lyö neljästi S5 Ws5 iskuja, ja pitää itsensä hengissä 3+ wardilla. Lisäksi hän huutaa vuorossa olevan pelaajan lähellä olevaa yksikköä D6+X SD6+X maagisia automaattiosumia, jossa X on vuoroparin lukumäärä. Kierroksen ensimmäisessä pelissä Pärre tuhosi yksin melkein kokonaisen Plague Bearer yksikön.

Pärren tappamisesta saa sekä 250 voittopistettä että taikaesineen loppuliigan ajaksi.

TAKTIIKAT

Pärren aave saattaa olla minulle joko erinomainen apu tai se saattaa koitua kohtalokseni. Mikään yksikköni ei oikeastaan selviä sen huudosta, mutta ihan skenaariota ajatellen varustin Vulfhartin, pegasuskapteenini, taika-aseella ja Other Trickster's Shardilla. Jos saan hänet ja esimerkiksi ykdet Spirit Hostit taisteluun Pärren kanssa minulla saattaa olla mahdollisuus tuikkia hänet hengiltä. Varsinkin jos vastapuolen ampuminen on pehmittänyt häntä ensin.

Mutta otanko sen riskin että Nippolaiset ampuvat Pärren pois ja nappaavat pisteet, vai käyttäisinkö häntä apunani haltioiden tuhoamisessa? Jos pysyttelen kaukana aaveesta se lähtee etenemään haltioita päin, ja Meeting Engagementin suppeassa deploymentissa aaveen tuhovoima on runsas.

Oma suunnitelmani on joko pysytellä poissa Nipponlaisten tieltä tai porhaltaa tuulen lailla näiden linjoihin ensimmäisillä liikkeillä. Molemmissa on vaaransa, ja hyviä puolia on vaikea löytää. Jos pysyttelen taka-alalla nopeat haltiat saavat joka tapauksessa ampumavuoroja minua vastaan, ja he saattavat ottaa helpot pisteet Pärrestä. Tai, jos hänestä helppoja pisteitä on jaossa ensinkään. Jos porhallan eteenpäin niin Nipponin yhdistetty ampuminen ja Wild Ridereista ja Eternal Guardista koostuvat vastaiskujoukot pääsevät tekemään selvää ampumisesta selvinneistä joukoistani. Edetessäni altistan itseni myös Pärren aaveelle.

ASETTELU

Meeting Engagementin hyvä puoli on se että deployment-linja kulkee lähempänä vastustajaa kuin mitä Battlelinessa. Tämä antaisi ainaki etenemiselle hyvät mahdollisuudet. Skenaario on puolellani myös siinä mielessä että tiedän melko varmaksi sen kumpi saa ensimmäisen vuoron. Jos itse depoan jälkimmäisenä voin reagoida Nipponin depoon ja katsoa onko se agressiviinen vai passiivinen. Jos depoan itse ensin saan melko varmasti ensimmäisen vuoron, ja voin edetä hyviin chargeasemiin nopeilla yksiköilläni.

Jo deploymentissa minun täytyy huomioida haltioiden vaarallinen ampuminen ja se ettei Lilyllä ole mitään turvapaikkaa haltioiden ampumiselta. Vain yksiköiden suoma Hard Cover on hänen turvanaan, ja se lohtu on melko laiha. Nuudeleita vastaan kun ei saa Look out sir!iä! Ensisijainen tehtäväni onkin ehkä nostattaa Lilylle zombiarmada turvapaikaksi.

MAGIA

Magiassa olen yhtä vahvoilla vastustajani kanssa. Jotain tasaväkistä edes! Nipponien kuolonloitsut tappavat nopeasti huonolla LD:llä varustetut aaveeni, ja Purppura-aurinko linjoissanu tuntuu aina pahalta. Itseltäni tosin löytyy enemmän loitsuja, ja maagiset ohjukset mitä listastani löytyy saattavat tehdä haltialinjoissa pahaa jälkeä.

Olen hieman epävarma miten zombeja hyödyntäisin parhaiten. Tulisiko minun summonoida niitä etulinjaan antamaan omille yksiköilleni hard coveria? Tällöin ne äkkiä muuttuvat hidasteiksi myös itselleni ellen ole varovainen niiden sijoittelussa. Zombit voivat myös pahassa tapauksessa sitoa Pärren itseensä, jolloin hän on suojassa vastustajan ampumiselta -- Pärreä ei voi ampua jos hän on taistelussa! Taistelussa haltioita vastaan ne ovat melko hyödyttömiä vaikka jokainen S3 isku saattaa kuitenkin merkitä helposti kuollutta idän miestä.

Pahimmassa tapauksessa zombini ovat vain tiellä. Lisäksi velhojani ei kannata viedä liian lähelle vastustajan linjoja ettei heille käy köpelösti ampumisvaiheella. Ja nostatusloitsujen kantama kun on niin heikko...

LÄHITAISTELU

En ole kovin pelokas Nipponlaisten lähitaistelun suhteen, vaikka Wild Riderit ovatkin murhaavia rynnäkössä. Näiden Frenzyllä tosin voinee pelata jonkin verran -- sääntö tekee ne myös immuuniksi psykologialle, joten he eivät pysty pakenemaan rynnäkköjeni tieltä. Yksi hyvä rynnäkkö ritareiltani, tai jopa Felixiltä, saattaa aiheuttaa yksikölle ennenaikaisen kuoleman.

LOPPUTULEMA

Ampuminen on ehdottomasti Nipponien voimakkain voimavara, ja päätökseni ensimmäisten vuorojen strategiasta saneleekin varmasti pelin kulkua. Etenenkö rohkeasti ja riskeeraan vastahyökkäykset ja kaikki toimivat yksikköni, vai summonoinko ensin zombeja ja riskeeraan parin vuoron ampumisen? Tulevatko esimerkiksi Weywatcherit ja Wild Riderit omin avuin tarpeeksi lähelle armeijaani jotta pääsisin niiden avulla porhaltamaan Nipponien linjoihin?

Tämä jää nähtäväksi. Jos tahdot kommentoida match upia niin tee se kommenttikenttiin alla tai Sotavasarassa blogin ketjussa.

Taistelu taistellaan marraskuun ensimmäisen viikon keskipaikkeilla.

"Rosette, kerää ektoplasminen itsesi. Meillä on töitä. Lily, lähden keskustelemaan Felixin kanssa taktiikoista. Tiedustelijoilla pitäisi olla pian jotain sanottavaa. Jos tuo voiman lähde osoittautuu hallittavaksi, meidän pitäisi päästä sen avulla roimia harppauksia lähemmäs päämääräämme. Hyvä on, piru vie, jos todella uskot että poikaparan kiduttamisesta on jotain hyötyä! Kirjoita havaintosi ylös. Kerro jos saat hänestä jotain irti. Se mustakantinen on tuossa pöydällä. Minä nukun ensiyön toisessa teltassa. En jaksa kuunnella tuota huutoa."

1 kommentti: